[[suggestion]]
Alfabetiseringsnivå, unga

Alfabetiseringsnivå, ungaProcent (2018)

Alfabetiseringsnivå, unga2018

Land Procent (2018)
Uzbekistan 100.0
San Marino 100.0
Kazakstan 99.9
Italien 99.9
Vitryssland (Belarus) 99.9
Singapore 99.9
Libanon 99.8
Kirgizistan 99.8
Kina 99.8
Lettland 99.8
Brunei 99.7
Ryssland 99.7
Spanien 99.7
Bahrain 99.7
Portugal 99.7
Indonesien 99.7
Argentina 99.5
Rumänien 99.4
Costa Rica 99.4
Tonga 99.4
Albanien 99.3
Palestina 99.3
Jordanien 99.3
Malta 99.3
Mexiko 99.3
Brasilien 99.2
Grekland 99.2
Kuwait 99.1
Samoa 99.1
Seychellerna 99.1
Montenegro 99.1
Panama 99.1
Mauritius 99.0
Peru 99.0
Uruguay 98.9
Colombia 98.9
Sri Lanka 98.8
Oman 98.6
Surinam 98.6
Mongoliet 98.6
Vietnam 98.4
Paraguay 98.3
Thailand 98.1
El Salvador 98.0
São Tomé och Príncipe 97.8
Marocko 97.7
Algeriet 97.4
Malaysia 96.9
Honduras 96.5
Vanuatu 96.3
Swaziland 95.5
Namibia 95.2
Bangladesh 93.3
Eritrea 93.3
Ghana 92.5
Nepal 92.4
Zambia 92.1
Indien 91.7
Gabon 89.8
Uganda 89.4
Kenya 87.8
Rwanda 86.5
Kamerun 85.1
Östtimor 83.5
Kongo 82.1
Madagaskar 81.2
Komorerna 78.3
Nigeria 75.0
Sudan 73.0
Sierra Leone 66.6
Afghanistan 65.4
Benin 60.9
Elfenbenskusten 58.4
Burkina Faso 58.3
Mali 50.1
Sydsudan 47.9
Niger 43.5
Centralafrikanska republiken 38.3

[[ modalTitle ]]

Alfabetiseringsnivå, unga2018

Procent

Ingen data
Data
Data
Data
Data
Data

Förklaring

Alfabetism definieras som en person som kan läsa eller skriva (och förstå det som läses eller skrivs) en kort, enkel utlåtelse om vardagliga ting. Indikatorn kan ses i samband med andelen barn i grundskolan och andelen skolbarn som fullgör grundskolan. Statistiken ger en indikation på hur väl utbildningssystemet fungerar i en av sina huvuduppgifter; läs- och skrivkunnigheter. Statistiken är insamlat av UNESCO.