[[suggestion]]
Alfabetiseringsnivå, unga

Alfabetiseringsnivå, ungaProcent (2021)

Alfabetiseringsnivå, unga2021

Land Procent (2021)
Litauen 100.0
Estland 100.0
Kuba 99.9
Cypern 99.9
Polen 99.9
Ukraina 99.9
Brunei 99.8
Lettland 99.8
Kroatien 99.8
Förenade arabemiraten 99.7
Bosnien och Hercegovina 99.7
Moldavien 99.7
Portugal 99.7
Malta 99.5
Costa Rica 99.5
Rumänien 99.5
Jordanien 99.4
Maldiverna 99.4
Tonga 99.4
Albanien 99.4
Brasilien 99.4
Mauritius 99.3
Montenegro 99.1
Samoa 99.1
Chile 99.1
Ecuador 99.0
Dominikanska Republiken 98.9
Surinam 98.9
Thailand 98.8
Iran 98.7
Kap Verde 98.7
Ungern 98.7
Venezuela 98.7
Marocko 98.4
São Tomé och Príncipe 98.1
Bulgarien 98.1
Guyana 97.8
Tunisien 97.7
Bhutan 97.3
Vanuatu 96.9
Guatemala 95.8
Namibia 95.6
Kambodja 95.6
Laos 94.3
Nepal 94.2
Burundi 92.6
Egypten 91.5
Uganda 90.8
Zimbabwe 90.7
Gabon 90.4
Lesotho 89.3
Kenya 88.7
Tanzania 88.1
Demokratiska Republiken Kongo 87.9
Rwanda 86.9
Angola 82.8
Kongo 82.4
Komorerna 81.2
Madagaskar 80.5
Mauretanien 76.5
Senegal 76.4
Malawi 76.2
Gambia 73.4
Moçambique 72.5
Sierra Leone 71.9
Guinea-Bissau 67.9
Burkina Faso 65.5
Benin 65.0
Guinea 60.3
Afghanistan 55.9
Niger 47.2
Tchad 35.2

[[ modalTitle ]]

Alfabetiseringsnivå, unga2021

Procent

Ingen data
Data
Data
Data
Data
Data

Förklaring

Alfabetism definieras som en person som kan läsa eller skriva (och förstå det som läses eller skrivs) en kort, enkel utlåtelse om vardagliga ting. Indikatorn kan ses i samband med andelen barn i grundskolan och andelen skolbarn som fullgör grundskolan. Statistiken ger en indikation på hur väl utbildningssystemet fungerar i en av sina huvuduppgifter; läs- och skrivkunnigheter. Statistiken är insamlat av UNESCO.